Nyheter november


NYHETSSIDAN UPPDATERAS IGEN 1 DEC

Hösthälsning från segmentschef Jens Eriksson

Höstlovet har precis tagit slut och vi befinner oss redan i november - årets näst sista månad. Varmt välkommen till en fullmatad nyhetssida för dig som arbetar på eller med AcadeMedias gymnasieskolor. Vi startar med en hösthälsning från vår segmentschef Jens Eriksson!

Academy

Lär dig mer om PRP inför chefsbedömning

Nu är perioden för chefsbedömningar i PRP (prestation, resultat, potential) i full gång. Behöver du stöd i systemet kan du boka in dig på webbinarier via denna LÄNK i början av november.

Bli en drömarbetsgivare

Hur kan du bidra till att dina medarbetare stimuleras, utvecklas och vill stanna kvar i din verksamhet? Drömarbetsgivaren är ett samarbete mellan Ledarna och ledarskapsrådgivaren Svante Randlert. I tio avsnitt i utbildningswebben får du ta del av tips och råd om hur du kan tänka för att få medarbetare att välja dig som arbetsgivare och hur du får medarbetare som vill bidra till att ni når era mål.

Corona - riktlinjer

Uppdaterade riktlinjer för hantering av corona

medarbetarwebbens corona-sidor hittar du uppdaterade riktlinjer för hur vi förebygger och hanterar eventuellt utbrott av corona.

På denna nya sida samlar vi information om lokala och regionala riktlinjer som tillkommit, senast från Uppsala län, region Skåne och i Stockholm.

Här hittar du checklista och råd vid lokala utbrott av corona på en skola.

Frågor besvaras av AcadeMedias trygghets- och säkerhetsdirektör paula.hammerskog@academedia.se, 073-3348750.

Distansundervisning

Metodstöd för fjärr- och distansundervisning

På denna sida på medarbetarwebben finns vid behov metodstöd och teknisk support för fjärr- och distansundervisning.

Du kan också gå direkt till sajten med vårt metodstöd för distansundervisning: https://distansundervisning.academedia.se/

HR

Workbuster 2.0 - vi uppdaterar vårt rekryteringssystem

Den 1 december 2020 går AcadeMedia över till en uppdaterad version av vår rekryteringsplattform Workbuster. Systemet är uppbyggt på samma sätt som nuvarande plattform men med uppdateringen får vi flera nya funktioner, såsom möjlighet till digital referenstagning via RefApp, bättre kommunikationsmöjligheter med kandidater och enklare inloggning med SSO. Det tillkommer också nya annons- och e-postmallar och annonser kommer publiceras med verksamhetsspecifika bilder.

Samtliga annonser och kandidater kommer att flyttas över till den nya plattformen. Rekryteringar som löper över 1 december kommer att flyttas så att rekryteringen slutförs i det nya systemet. Just den 1 december kommer dock plattformen att vara stängd.

Workbuster erbjuder anpassade utbildningar i webinarform. Anmälan görs via Utbildningswebben HÄR . Det kommer även att finnas förinspelade webbutbildningar i plattformen för dig som inte har möjlighet att delta.

Frågor? Kontakta HR via hanna.bengtsson@academedia.se

Inköp

Ökning av inköp hos nya leverantörer utanför ramavtal

Under september har vi sett ökade uppläggningskostnader för nya leverantörer på grund av inköp utanför ramavtal.

Vi påminner om att ni på vår Medarbetarwebb hittar information gällande våra ramavtalsleverantörer. VIA DENNA LÄNK ser ni alla ramavtalsleverantörer i bokstavsordning. Hittar ni inte det ni söker ber vi er höra av er till inkop@academedia.se så hjälper vi er vidare.

Det är många säljare som hör av sig just nu. Vi uppmanar alla att vara restriktiva kring nya erbjudanden då det ofta kan bli väldigt dyrt.

Läromedia

Vi vill tipsa om att flera läromedelsföretag just nu har kampanjer hos vår ramavtalsleverantör Läromedia. Ni hittar information via denna länk.

Securitas Direct

Securitas Direct informerar oss att det just nu är många utryckningar som orsakas av att dörrar och fönster lämnas öppna. Dessa behöver minska i antal för att ligga på en acceptabel nivå.

Vi ber därför samtliga enheter och kontor att vara extra noga innan man lämnar lokalerna. Det är även viktigt att informationen når ut till eventuella externa bolag som ibland är sist i lokalerna.

IT

Överskott av datorer

Med tanke på världsläget så uppskattar vi om ni tittar på detta en extra gång och fyller i eventuellt överskott av datorer på era skolor PÅ DENNA LÄNK.

Touch-problem Lenovo Chromebooks

En del av årets chromebooks har råkat ut för problem med touch-funktionen. Detta är något som Lenovo tar som garantiärende men det kräver att man felanmäler och skickar in på lagning. Enligt Lenovo är det något som kommer att lösa sig automatiskt vid nästa google-uppdatering. Då de fortfarande går att använda utan touch och inget annat är påverkat är det ett alternativ att vänta.

Om Inspera inför Nationella prov

I november sker årets första nationella prov. Det är uppsatsdelarna i svenska och engelska som ska utföras digitalt. I Inspera finns redan sju provmallar med olika inställningar. Du finner mallarna genom att gå till ”skapa prov utifrån mall”. Sök på Nationella prov och välj den mall som passar din verksamhet.

En annan nyhet är en mall som heter Geogebra. Den är inte ett prov utan innehåller bara resursen Geogebra. Eleverna kan använda den som graf- och symbolräknare i en nedlåst miljö. Du söker fram mallen på samma sätt som de andra.

För mer information, kontakta: per.melin@academedia.se

Registrera dig på Kontowebben

För att snabbt och säkert kunna få ett nytt lösenord ber vi samtliga medarbetare att registrera sitt mobilnummer på Kontowebben. Om du glömmer ditt lösenord kan du ställa om det själv genom att där begära ett nytt. Via Kontowebben skickas en engångskod till mobilen som du använder för att registrera ett nytt lösenord.

Surfa in på: konto.academedia.se och välj “Jag vill registrera eller ändra mina uppgifter för lösenordsåterställning”. Fyll i mobilnummer i formatet 07XXXXXXXX (inga bindestreck eller mellanrum), följ instruktionerna och svara på några säkerhetsfrågor.

Elever och vårdnadshavare kan på samma sätt registrera sitt mobilnummer för att själva återställa sitt lösenord.

Undersökning om IT och AcadeMedia Digital

Det är snart dags att göra den årliga undersökningen om hur du har upplevt att höststarten har fungerat ut ett IT perspektiv.

Enkäten skickas ut till samtlig personal 9 november och är öppen till 30 november. Har du haft någon som helst kontakt med IT är det viktigt att vi får veta dina synpunkter. Påminnelser skickas ut till de som inte har svarat. Enkäten är frivillig.

Digitalt IT-möte 12 november

Personal på gymnasiet med IT-sysslor i sin tjänst träffas digitalt torsdagen den 12 november för att diskutera skolstart/avslut, framtid och nutid. Agenda och mötesinbjudan skickas ut lite längre fram.

Vi kommer fokusera på er skolor så att ni får chansen att prata om aktuella problem och lösningar så passa på att prata med era medarbetare om det finns något som de vill att ni tar med er till detta möte. Skicka frågor som ni vill att gruppen diskuterar till Royne eller Martin så ser vi till att dessa tas upp den 12 november.

Länkar och agenda FINNS HÄR.

IT-Information gymnasiet för november

För uppdaterad information om IT-frågor för gymnasiet - gå till https://gymit.academedia.se/ Här finns nyheter och rutiner för IT-kontakter, IKT-pedagoger, tekniker, administratörer och övrig personal med IT-sysslor i sin tjänst.

För frågor, tveka inte att kontakta IT för gymnasiet:

Per Melin, Digitaliseringsansvarig Gymnasiesegmentetper.melin@academedia.se, 0766470615
Martin Kipowski, IT-Ansvarig Gymnasiesegmentetmartin.kipowski@academedia.se, 0761028319
Royne Berglund, IT-Chef Gymnasiesegmentetroyne.berglund@academedia.se, 0708393001

Juridik

Hantering av e-post utifrån GDPR

E-post innebär i princip alltid att man behandlar personuppgifter. En av de grundläggande principerna i GDPR är att skydda personuppgifter mot bland annat obehörig åtkomst. Det är således viktigt att inte sprida personuppgifter i onödan. Skicka bara personuppgifter till dem som behöver uppgifterna för sitt arbete. Om du skickar e-post till många samtidigt, ska adresserna skrivas i fältet för dold kopia (bcc). Detta är särskilt viktigt när mail skickas till exempelvis vårdnadshavare, dessa ska aldrig se varandras mailadresser utan då bör bcc användas. Läs mer på datainspektionens hemsida här. Har du frågor kring GDPR kontakta ditt dataskyddsombud.

Kvalitet

Prioritering av särskilt allvarliga händelser (anmälan om kränkande behandling).

För att minimera risken för att särskilt allvarliga händelser inte utreds tillräckligt skyndsamt, finns det nu en ny funktion i Top Desk som möjliggör för dig som rektor att signalera huruvida den anmälan du gjort till huvudmannen rör en särskilt allvarlig händelse, och därför bör prioriteras. Med särskilt allvarliga händelser avses sådana händelser där barnet/eleven upplever sig utsatt för sexuella kränkningar eller där barnet/eleven blivit utsatt för grovt fysiskt eller psykiskt våld samt händelser där någon i personalen pekas ut.

Om ditt ärende avser särskilt allvarliga händelser (enligt definitionen ovan) kryssar du i samband med att anmälan görs, i boxen ”kränkningsanmälan med hög prioritet”. Du hittar denna längst ner/sist i anmälan. Denna markering kommer då att ge juristerna en indikation om att ärendet kan kräva extra skyndsam handläggning.

Lön

Tips om semestersaldo

Chefer - se gärna över dina medarbetares semestersaldo inför årsskiftet!

Viktiga datum från Lön

  • 2 november - Sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg

  • 5 november innan kl 17.00 - Deadline för chefer att attestera sina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.

  • För att vi skall hinna registrera in alla nyanställningar, ändringar och avslut så behöver vi era underlag senast den 9 november för att komma med till november löneutbetalning.

Vill du gå en utbildning i lönesystemet?

Det finns ett webinar för dig som är ny chef samt intresseanmälan om du vill lära dig mer om Medvind. Höstens webinar finns HÄR.

Övrigt

Tidigare nyheter för gymnasiet...

... hittar du på denna portal under Arkiv i menyn.

Namn och kontaktuppgifter för just din business controller (BC), HR-business partner, kvalitets- och utvecklingsansvarig eller marknadsansvarig hittar du via menyn ovan för respektive stab.

Gymnasiekoll.se hjälper elever med gymnasievalet

Nu lanserar AcadeMedia en uppdaterad version av Gymnasiekoll.se - en sajt som ska göra det enklare och roligare för elever att skaffa sig information inför sitt val till gymnasiet. Sajten har fått nya funktioner och ett nytt utseende. Att erbjuda information och vägledning i digitala kanaler är extra viktigt under rådande omständigheter då fysiska mässor och öppna hus inte kan genomföras likt tidigare år.

På sajten finns information om de olika programmen, svar på vanliga frågor och en filtreringsfunktion för AcadeMedias gymnasieskolor och program. Produktionen har skett i rekordfart genom ett gott samarbete mellan Marknadsteamet i Göteborg och Digitala Marknadsteamet i Stockholm. Läs mer på DENNA LÄNK!