Proaktiva elevavstämningar
Checklistor:
- Inför Elevavstämning 1 (lärare)
- Att gå från Elevavstämning 1 till 2 – texter, extra anpassningar (lärare)
- Inför Elevavstämning 2 (lärare)
- Inför Elevavstämning 1 (processledare och rektor)
- Att sätta avstämningsperiod och extra anpassningar (processledare och rektor)
- Att föra in information om att det finns ett åtgärdsprogram (processledare, specialpedagog och/eller rektor)
- Export av data till Excel och bearbetning med pivottabell
Dokumentation av behov kopplade till elevers kunnande och lärares undervisning
Arbetet med elevavstämningarna berör framför allt situationer där elever riskerar F i betyg. I metodstödet beskrivs hur ett digitalt verktyg med färgmarkeringar används för att i god tid kunna göra de insatser som behövs för att alla elever ska nå målen. Syftet med stödet är att öka förståelsen för vad som behövs för att nå denna effekt. Idén är att använda det digitala verktyget som stöd i arbetet med att konkretisera metoder och områden som lyfts i aktuell skolforskning – exempelvis kollegialt lärande, formativ undervisning och pedagogiskt ledarskap – se bild här. Stödet erbjuds skolor i form av ett introduktionsmöte, en därpå följande webbkurs, samt en uppföljande workshop.
Webbkursen hittar du här (går att beställa en lokal variant till din skola)
En mer utförlig presentation hittar du här